Åk 2, v.9

Veckan kickades igång med en form av ett Escape Room där syftet var att träna på samarbetsförmåga och att läsa instruktioner. Samtliga grupper samarbetade väl och lyckades klura ut alla uppgifter. Vi har arbetat med Robinbokens kapitel 19 och stavat ord med ng-ljudet.

Vi har börjat ett nytt arbetsområde i SO som bland annat handlar om Sveriges naturtyper, städer samt viss kartkunskap. Så småningom kommer vi även lära oss mer om norden, Europa och världsdelar.  Som vanligt är era barn väldigt intresserade av det vi arbetar med och det är så roligt att lyssna på deras erfarenheter och funderingar. 🙂

I NO fortsätter vi arbeta om rymden och dess himlakroppar. I dag jobbade vi kooperativt med fokus på ordförståelse och läsförståelse om solsystemet.

Under matematiklektionerna har vi tränat geometriska objekt i 2D och 3 D samt repeterat lite om vikt/massa och den analoga klockan.

På bilden flödade kreativiteten och fantasin för fullt! Uppgiften var att skapa en bild med collageteknik och allt möjligt såsom glassar, hjärtan, robotar och olika djur har börjat ta form. Vi fortsätter med det nästa vecka.

På onsdag är första simtillfället på Haganäsbadet. Vi åker från skolan ca 9.20 och är åter tillbaka strax efter kl. 11. Jag kommer att följa med dem på onsdagar och Johan följer med på torsdagar.

Under de här veckorna som det är simning kommer inte all undervisning vara helt enligt ordinarie schema. Till exempel har eleverna ingen idrott på tisdagar, utan istället kommer Johan ha svenska med klassen den tiden.  Träslöjden förflyttas till fredagar istället för onsdagar.

Trevlig helg

Tisdag:
*Läsläxa  kapitel 19, läsebok + läxbok (v.11 kapitel 20)
Onsdag:
*Simning: Ta med badkläder och handduk
*Studiedag
*Matteläxa: Kunna geometriska former i 2D och 3D (de har fått papper med hem)

7/3 Studiedag
Vecka 13 Påsklov