Åk 3, v.9

Hej på er!

Tiden går så snabbt, redan 1 mars. I måndags var det en del nytt. Både en ny elev och en ny personal. Vi hälsar dem båda varmt välkomna till Ryfors och åk 3!

Vi har börjat på med vårt intensivläsningsprojekt. Eleverna har först gjort ett minuttest, hur många ord de läser på en minut. Detta test kommer de göra om när det gått 2,5 vecka och efter 5 veckor. De har blivit indelade i par och läser nu nonsensord i läslistor varje morgon i 10 min. Det ska bli spännande att se deras utveckling. Vill ni läsa mer om projektet hittar ni det här. Maj J Örtendal, boende i trakten och f.d lärare på Ryfors, har gjort läslistorna i projektet, vilket gör det lite extra kul. Vi har även hunnit låna böcker på biblioteket, börjat på berättande texter om fantasidjuren, tränat på att bygga ut meningar och skriva dem läsligt. Eleverna har fått varsin stiftpenna för att kunna skriva extra snyggt 😉

Veckan startade med att Matilda Bramwehl kom och gjorde en mattediagnos. Matilda har varit och är fortfarande ibland vikarie på skolan och läser till lärare, så vi ställde upp och hjälpte henne på vägen till färdig lärare 🙂 Eleverna var så fokuserade! Ni har fått hem en lapp med information från Matilda som ni gärna får skicka med tillbaka, eleverna fick den med sig igår + ett informationspapper om NP. På matematiken har vi fortsatt repetera olika delar inför NP. Det är fortfarande lite svårt för en del med likhetstecknets betydelse, vilket tal som står först i en subtraktion och uppställning med växling. Så det har varit lite extra i fokus under veckan. Vi avslutade veckan med geometriska former och att kunna beskriva dem.

Eftersom Sandra är frånvarande så har jag tagit över ansvaret för svenskan. Jag har ju inte bara 3:an utan även åk 1-6 i musik. Så därför räcker inte min tid till alla lektioner i 3:an. Eleverna kommer därför ha Rosa i bild och teknik ett tag framöver istället för mig. Vi har även delat upp SO:n, så på tisdagar har de mig och på onsdagar Rosa. I tisdags hade vi klassråd på SO:n. Eleverna gjorde något som heter ”Skoltempen” för ett tag sedan där de klickade i hur de känner inför olika saker i skolan. Två elever var på elevråd och gick en trygghetsvandring på skolan tillsammans med andra klassrepresentanter samt rektor Charlotta. Med Rosa tittade eleverna på Lilla Aktuellt och arbetade med trafik.

Hoppas ni får en fin helg! Hälsningar Evelina, Rosa & Johan

Vecka 10:

• Måndag: Idrott, lämna in svenskläxa kapitel 18.
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa stencil med problemlösning. Skriv gärna en kommentar hur det gått.
  • Torsdag: Studiedag
  • Fredag: