Förskoleklass v 9

Vill börja med att be om ursäkt att ni inte fick någon blogg för v 7. Detta berodde på sjukdom och missförstånd.

Hoppas att ni alla haft ett bra sportlov  v8 oavsett om ni arbetat eller varit lediga. Denna veckan har som vanligt gått väldigt fort och vi har hunnit med så mycket. Barnen började med att berätta om sitt lov.  På gymnastiken spelade vi fotboll vilket var uppskattat av alla. Vi spelade också ett spel med mjuka klubbor. Ni får fråga ert barn hur de såg ut.

Vårt bokstavsarbeta fortsätter och denna veckan var det dax för bokstaven Ää. Många av barnen läser lite grann och så gott som alla ljudar. Detta är absolut inget krav i f-klass men när de utvecklas så mycket så gäller det att hänga med och uppmuntra. Innan lovet startade vi en högläsningsbok utan bilder och den har vi läst i flera gånger under veckan. Barnen gillar den och tycker den är spännande.

På våra ipads arbetade vi denna veckan i matte. Det finns olika program med grodor ,pingviner mm som barnen kan jobba med för att utvecklas inom matematiken. Veckan uppgift var tiotals övergångar 10,20,30 etc

I onsdags fick vi besöka vårt skolbibliotek. Där visade vår skolbibliotekarie Tabita oss runt och förklarade hur ett bibliotek är upplagt. Alla barnen fick låna en egen bok att titta i och läsa de ord som de kan. Efter rasten arbetade vi med motsatsord och pratade även lite om synonymer.

Denna veckan har vi också startat ett nytt tema som handlar om kroppen. Eleverna fick berätta allt de visste om kroppen, därefter tittade vi på filmer om ämnet och sedan pratade och skrev de i ett arbetshäfte. Idag har barnen hjälpts åt att rita och klippa ut en människa i papper. Den ska vi sedan fylla med olika ”delar” efterhand som vi pratar och lär oss om kroppen.

På musiken sjöng vi visor som har med kroppen att att göra. Bl a huvud, axlar knä och tå som ni säkert känner till.

Nästa vecka är det studiedag på torsdag den 7/3. Då är barnen lediga från skolan men fritids är öppet .

Hoppas ni alla får en härlig helg!

Ann   Sofie

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.