Åk 6 veckoinfo v. 10

Ännu en vecka avklarad, en vecka som har präglats av vårväder, ledig torsdag och Smålands nationaldag. Alla goda ting är tre… 🙂

I dag (fredag) började en ny elev i klassen. Han heter John och har tidigare gått på Elmeskolan. Han känner några av eleverna i klassen sedan tidigare genom fritidsintressen och de har även träffats på språkvalet inne i Älmhult. John är son till Klas som är lärare i ettan här i Ryfors. Vi hälsar honom välkommen och hoppas (och tror) att han kommer att trivas i klassen.

Vad har vi gjort den här veckan då? Jo, bland annat detta:

På matten jobbar vi med ekvationer just nu och vi har tittat på, och övat på, strategier för att lösa ekvationer.

På de svenskalektioner som blev kvar efter den lediga torsdagen har eleverna jobbat med berättande texter och vi har tränat mycket på läsförståelsedelen i gamla nationella prov.

På engelskan har klassen gjort klart sina nyinspelningar av scener ur Harry Potter-filmerna. Förhoppningsvis har vi tid att titta på resultatet den kommande veckan. Det ska bli väldigt spännande! 🙂

På No:n har vi tittat på elevernas filmer om livets utveckling och vi har kört en liten kunskapskoll inom området. Vi har även påbörjat en enkel laboration som inleddes med att vi planterade majskorn. Nästa vecka går vi vidare med området ”Anpassningar i naturen”.

Veckans tekniklektion blev det inte mycket med p.g.a. studiedagen men eleverna hann i alla fall redovisa sina uppfinningar. Det var fascinerande att se deras fantasifulla innovationer som bland annat löste problemet med att få upp chips ur en Pringles-förpackning eller hur man enkelt blir av med suddgummirester på skrivpappret 🙂

Den kommande veckan kommer naturligtvis att till stor del präglas av de nationella proven i svenska. De går av stapeln tisdag och torsdag och båda dagarna har de två prov, alltså totalt fyra. Det rör sig om två läsförståelseprov och två skrivprov. Dessutom finns det ju ett femte, muntligt, prov men det gjorde klassen i höstas.

I veckan tog eleverna ett beslut om att sälja saker från ”Kaffekassan” för att få in de sista slantarna till klasskassan, och den försäljningen har kommit igång nu. Den pågår till tisdagen 2/4 (första skoldagen efter påsklovet) då vi ska redovisa försäljningen och få varorna levererade. Vi har i runda slängar 7500 spänn i kassan och dessutom ska jag försöka tigga till mig en tusenlapp av föräldraföreningen, det är alltså ingen förmögenhet som behöver rassla in för att vi ska kunna göra något kul som avslutning på elevernas tid i Ryfors.

Slutligen (Jag vet inte om jag har skrivit detta tidigare, men i så fall blir det en repetition): Den cykling med övernattning i vindskydd som blev uppskjuten i höstas p.g.a. sjukdom har jag och Hampus bestämt att vi genomför 31/5-1/6. Vi drar iväg direkt efter skoltid på fredagen och beräknas återvända till skolan någon gång strax innan lunch på lördagen. Hoppas att ingen hunnit planera något annat då.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.