åk 5, v 10

Så har ännu en vecka gått och det känns som om våren närmar sig! Vi har redan gått 8 v av denna termin och det börjar därför att bli dags för utvecklingssamtal. Jag har skickat ut tider via IST och ni hittar dem på IST Home-appen. Om ni vill ha ett utvecklingssamtal nu under våren behöver ni boka en tid senast den 21 mars.

Denna veckan har vi i matten börjat med att omvandla enheter. Första området är längd och vi har jobbat med att omvandla cm till m, m till mm osv. Många tycker att det är lite klurigt och behöver mycket träning. Det finns uppgifter på Magma som man kan jobba med både hemma och i skolan för att repetera flera gånger. Eftersom många tycker att området är svårt har jag delat upp det i grundläggande kunskaper och goda kunskaper så att man kan koncentrera sig på grunderna om man tycker att det är svårt.

På svenskan har vi fortsatt med muntligt framträdande och det är härligt att se hur säkra de börjar att bli när de står och redovisar och hur de vågar använda mer och mer kroppsspråk. Vi kommer att fortsätta att träna så att de är ännu säkrare och så att de har ett bra upplägg på sina muntliga framträdanden.

Idag har eleverna fått börja parläsa för att träna sitt läsflyt och sin läsförståelse. Två och två läser högt för varandra och hjälps åt att sammanfatta och förklara det de läst.

Nästa vecka är det dags för sexorna att ha nationella prov i svenska och det kommer att innebära att femmorna kommer att ha vikarie några lektioner eftersom jag behöver hjälpa till i sexan.

Nästa fredag avslutar vi arbetet med mänskliga rättigheter med en bedömningsuppgift. Det är inte meningen att man ska behöva plugga hemma för detta men skulle man vilja göra något tipsar jag om att man kollar på sitt målpapper och ser till att man kan berätta något om de olika målen. Texter att läsa finns på Teams.

Trevlig helg!

v 11

Måndag;

Tisdag; Idrott

Onsdag; Idrott, Engelska

Torsdag; Läsläxa

Fredag; Bedömningsuppgift mänskliga rättigheter

Engelskaläxa till 13/3

parents – föräldrar

last night – igår kväll

What´s it like? – Hur är det?

walk – promenera

beach – strand

too – alltför

degrees – grader

in other parts – I andra delar

spare time – fritid

afraid of – rädd för

sharks – hajar

out at sea – ute till havs

dangerous – farlig

food – mat

sausage – korv

v 13 Påsklov
v 15 & 16 Utvecklingssamtal
17/4 Tidsresan i Råshult
10/5 Lovdag
30/5 Besöka Fenix
7/6 Lovdag
13/6 Skolavslutning

Det här inlägget postades i Åk 5, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.