Årskurs 1 vecka 10

Hoppas att ni alla mår bra och har haft möjlighet att njuta av det fina vädret. Det är extra roligt att se hur glada alla är på rasterna när solen tittar fram och inbjuder till lek och skoj.

Matematik
Vi arbetar med addition av större tal och har precis börjat med att addera flera termer (exempelvis 5+5+5+5). Detta är ett steg närmare multiplikationen som kommer senare i matematikboken. Innan dess ska vi också jobba med subtraktion av större tal.
Några elever har redan testat att arbeta med multiplikation i olika spel, så vi ser att både intresse och nyfikenhet finns!

NO
I NO fortsätter vi att utforska rymden och går igenom alla planeter i solsystemet. Den här veckan var det jorden som var i fokus och vi lärde oss att den på latin heter Tellus och att vi har unika förutsättningar för liv på jorden.

SO
Under veckans SO-pass tittade vi på bidragen som gått vidare till Melodifestivalen och sedan fick varje elev rösta på den låt de tyckte bäst om. Detta görs i alla klasser och när alla har röstat får Ryfors skola en slutgiltig vinnare som har valts av alla elever på skolan.

Engelska
I engelskan har vi arbetat med att läsa enkla texter om djur på engelska. Eleverna har fått möjlighet att läsa högt och uttala engelska ord.

Svenska
I svenskan har vi jobbat med veckans bokstav, läsförståelse, synonymer och motsatsord. Vi har också genomfört Legilexi, som är en typ av test som kartlägger var eleverna befinner sig när det gäller läsning, skrivning och hörförståelse. Detta är något som alla årskurs 1:or gör i kommunen och följs upp varje läsår.

Ha en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,
Klas, Eva, Therese och Hanna

Nästa vecka
Måndag: Läs- och matematikläxorna ska vara tillbaka.
Tisdag: Idrott
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:

Vecka 13: Påsklov.
10/5: Lovdag (klämdagen efter Kristi himmelsfärdsdag).
7/6: Lovdag (klämdagen efter nationaldagen).
13/6: Traditionell skolavslutning på kvällen.