Åk 5, v 11

Denna vecka har vi avslutat vårt arbete med mänskliga rättigheter och barnkonventionen. Eleverna har redovisat och genomfört sina lekar/tävlingar och som avslutning har eleverna gjort en bedömningsuppgift. På måndag börjar vi med geografi och kommer att fördjupa oss i nedbrytande och uppbyggande krafter. Eleverna kommer att ha en kunskapskoll den 22 april. Eleverna kommer få ett texthäfte som innehåller det de behöver kunna. Där finns också en ”Kan du det här” som är tänkt som stöd inför bedömningsuppgiften. På Teams under kursmaterial kommer jag även att lägga upp de genomgångar som jag har så att man kan lyssna eller läsa på dem om man tycker att det är ett bra sätt att ta in kunskap.

I matten jobbar vi vidare med enheter och enhetsomvandling. Jag märker att många har svårt att koppla rätt enhet till en vikt. Samtala gärna med era barn om vad olika saker skulle kunna väga, vad som är rimligt. Vi är snart färdiga med kapitlet om enheter och därefter kommer vi den 12/4 att ha ett matteprov på mattebokens tre första kapitel.

På måndag kommer hela 4-6 samlas för att förbereda vår årliga tävling i att bygga skyddsdräkt till ett rått ägg. Eleverna kommer att jobba 2 och 2 i åldersblandade grupper. På måndag ska de planera sin skyddsdräkt för att på fredag bygga den och testa om den fungerar. Det behövs en hel del material och eleverna planerar vad de behöver ta med sig hemifrån. Hjälp dem gärna att komma ihåg att ta med sitt material innan fredag!

Många har bokat utvecklingssamtal, men inte alla. På fredag är sista dagen för samtalsbokning.

Trevlig helg!

30/5 Besöka Fenix
7/6 Lovdag
13/6 Skolavslutning

Det här inlägget postades i Åk 5, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.