Åk 6 veckoinfo v. 11

Tiden rusar! Fredag igen, och just nu känns det som att veckorna går otroligt fort. Det var inte länge sedan vi firade jul och nu är vi mitt i våren.

Veckan har naturligtvis till stor del präglats av de nationella proven i svenska, vilka har gjort att det ordinarie schemat vissa dagar helt har fallit bort. Nu är det relativt lugnt på den fronten en månad framöver, sedan är det dags för engelskan och matten.

Och apropå det: Utvecklingssamtalen denna terminen blir vecka 19-21. Det är ju senare än vanligt men det beror på att vi, av naturliga skäl, kommer att prata mer om det som varit än det som komma skall, och då inte minst titta på resultaten av de nationella proven.

Förutom nationella prov så har vi pysslat med det här i veckan:

På matten har vi jobbat med gradskivan, mätt och konstruerat vinklar och pratat om vinkelsummor i trianglar och fyrhörningar. Det var länge sedan vi jobbade med detta området men det är helt otroligt så mycket klassen har lagt på minnet!

På svenskan har vi, som sagt, gjort prov.

På engelskan har vi skrattat åt elevernas nyinspelningar av Harry Potter. Det är väl tveksamt om det kommer att resultera i några Oscarstatyetter men kul har vi haft! Vi har dessutom börjat på en skrivuppgift som heter ”The House” som vi kommer att jobba med ett litet tag framöver och vi har tränat på att skriva instruktioner på engelska (vilket nog var svårare än vad eleverna trodde).

På No:n har vi pratat om biologisk mångfald och varför det är så viktigt. Vi har dessutom tittat på en film om utrotningshotade arter och hur det påverkar den biologiska mångfalden.

Veckans tekniklektion föll bort p.g.a. de nationella proven.

Nu lite info från Annika om So:n:

Denna vecka har vi avslutat vårt arbete med mänskliga rättigheter och barnkonventionen. Eleverna har redovisat och genomfört sina lekar/tävlingar och som avslutning har eleverna gjort en bedömningsuppgift. På måndag börjar vi med geografi och kommer att fördjupa oss i nedbrytande och uppbyggande krafter. Eleverna kommer att ha en kunskapskoll den 22 april. Eleverna kommer få ett texthäfte som innehåller det de behöver kunna. Där finns också en ”Kan du det här” som är tänkt som stöd inför bedömningsuppgiften. På Teams under kursmaterial kommer jag även att lägga upp de genomgångar som jag har så att man kan lyssna eller läsa på dem om man tycker att det är ett bra sätt att ta in kunskap.

I veckan har vi även uppmärksammar pi-dagen (14/3) och en dag försent, alltså idag fredag, kommer vi att ha en tävling där det gäller att komma ihåg så många decimaler på pi som möjligt. Fem elever har anmält sig, varan fyra kommer från klassen. I skrivande stund är det alltså oklart om pokalen hamnar i sexan eller ej 🙂

Den kommande veckan kommer i stora drag att följa schemat frånsett fredag då vi, traditionsenligt, tjuvstartar påskfirandet med vår numera klassiska tävling där det gäller att se till att ett ägg oskadat klarar ett fall från tredje våningen på skolan.

Slutligen: Vi har diskuterat den kommande klassresan, och vi kan ju inte bestämma resmålet förrän vi vet exakt hur mycket den pågående försäljningen kommer att generera till klasskassan. Vad vi däremot har bestämt är datumet för klassresan, och det blir fredag 24/5. Veckan efter påsklovet vet vi hur mycket pengar vi har att röra oss med, och då spikar vi resmålet. Hur vi sedan löser det rent logistiskt får vi ta en diskussion om, men vi har ju redan vårdnadshavare som har erbjudit sig att köra/följa med.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

V. 19-21 Utvecklingssamtal

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

24/5 Skolresa

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.