Åk 3, v.12

Här kommer lite av vad vi gjort under veckan:

Svenska: Eleverna har gjort två nationella prov. Det ena handlade om att läsa en berättande text och sen svara på frågor som hörde till texten. Det andra handlade om att själv skriva en berättande text med de delar som måste finnas med.

Eleverna har arbetat med läsförståelse av faktatext och även repeterat hur man skriver en faktatext. Vi har fortsatt med vårt intensivläsningsprojekt. Så häftigt att se hur de utvecklas i avkodning och flyt. Vid avstämningen efter 2,5 vecka hade samtliga ökat antalet ord de läser på 1 minut.

Matematik: Eleverna har bland annat fortsatt arbeta med sina stapeldiagram. Efter att de gjort sina tabeller och ritat sina diagram fick de skriva en fråga till just deras diagram. Sen fick alla rotera runt i klassrummet och räkna ut/svara på varandras frågor. Vi avslutade veckan med ett digitalt Escape room med fokus på problemlösning med tillhörande pris 🙂  På onsdagen efter påsklovet har eleverna sitt första skriftliga NP i matematik.

SO: På SO-lektionen passade Emma på att prata om 21/3 som är Världsdagen för Downs syndrom. Eleverna såg en film och målade olika strumpor som nu pryder klassrummet. Vi passade på att sjunga ”Rocka sockorna” på musiken. Man rockar sockorna därför alla fyra varianter av Downs syndrom beror på ett medfött genetiskt tillstånd kopplat till kromosompar 21, där en person med DS har e extra kromosom. Därav 21/3 :-). Kromosomparen ser i mikroskop nästan ut som sockor som ligger med hälarna mot varandra. Med att rocka sockorna hyllar vi olikheter och alla människors lika värde.

Hoppas ni får en fin påskvecka! Hälsningar Evelina, Emma och Johan

Vecka 14: