åk 4 vecka 12

Hejsan!

Här kommer sammanfattningen av vecka 12.

I matematik har vi repeterat kap 1 och 2 och i torsdags var det dags att stämma av kunskaperna genom ett matteprov. Nu lägger vi dessa kapitlen till handlingarna.

I svenska har vi fortsatt att jobba med att skriva argumenterande och även fortsatt att göra klart bilderna till kapitelboken Tidsresan till vikingatiden.

I SO har vi så smått startat upp medeltiden. Vi har tittat på några korta faktafilmer och svarat på frågor.

I NO avslutade vi kapitlet luft och vatten med att testa att göra ett prov/test via datorn och Dugga. För mig (Maria) var det givande att se hur mycket av undervisningen eleverna har tagit till sig, utan att repetera och ”plugga”. Resultatet var väldigt positivt. Vi kommer prata mer om detta och gå igenom provet efter lovet innan vi startar upp nästa område i NO.

Vi avslutade veckan på topp när eleverna i åk 4-6 samarbetade i grupper eller par och fick till uppgift att designa och bygga en skyddsdräkt till ett rått ägg som vi sedan skulle släppa från 4:e våningen  i skolbyggnaden. Uppdraget var att ägget skulle vara helt när det landat och dessutom tävlade de i 5 olika kategorier: mest kreativa bygge, mest miljötänk, minimalistiska, påskiga och vetenskapliga samt bästa samarbete. Så otroligt roligt att få vara med och uppleva detta som jag hört så mycket om! Era barn är helt fantastiska! Och så smarta! Alla grupper samarbetade. Inte ett bråk, inga sura miner och ingen var oaktiv. De fick en begränsad tid på sig att bygga och hinna städa, vilket alla klarade perfekt. Sedan stod de samlade på baksidan och tittade när ägg efter ägg släpptes ner. Verkligen en kul aktivitet!

Med detta tar vi nu påsklov. Manuela har räknat ut att det är 48 skoldagar till sommarlovet när vi kommer tillbaka efter påsk.

Trevligt lov önskar Maria och Manuela

Engelskaläxa till 4/4

bag – väska

bat – slagträ