Årkurs 1 vecka 12

Vi önskar er alla en glad påsk! Under nästa vecka kommer tiderna för utvecklingssamtal att publiceras, så håll utkik och boka den tid som passar er bäst. Samtalen kommer att börja vecka 16.

Matematik:
Vi har fortsatt arbetet med subtraktion och kommer att fortsätta med det efter lovet. Nästa tema i matematiken är multiplikation, och vi ser fram emot att många elever är taggade för det!

NO:
Team Rymden är fortfarande aktuellt, och vi fördjupar oss i ämnet genom att läsa och ställa svåra frågor. Den här veckan har vi studerat planeten Jupiter, och vi har bland annat lärt oss att den har 63 kända månar!

Engelska:
På engelskan har vi läst om djur med enkla meningar och tillhörande frågor.

SO:
Vi fokuserar på känslor och värdegrundsfrågor. Denna vecka har vi diskuterat vikten av att våga säga ifrån när någon gör något som är fel. Det är ett viktigt ämne som även kan vara svårt att hantera när man står inför situationen. Vi har tagit upp olika exempel på när detta har hänt och diskuterat hur man bör agera om man hamnar i en liknande situation.

Svenska:
I svenskan har vi använt Bingel, en app där eleverna får träna på läsning, skrivning och lyssning samt utföra uppgifter kopplade till Robinboken. Eleverna har också fortsatt sitt arbete med böcker och arbetsmaterial. Veckans arbete har varit kopplat till påsken, där eleverna har fått skriva, rita och läsa om ämnen relaterade till högtiden.

Observera att det inte finns några läxor under lovet.

Ha en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,
Klas, Eva, Therese och Hanna

Kommande aktiviteter:
Vecka 13: Påsklov
10/5: Lovdag (klämdag inför Kristi Himmelsfärdsdag)
7/6: Lovdag (klämdag inför nationaldagen)
13/6: Traditionell skolavslutning på kvällen.