Årkurs 1 vecka 14

Hoppas att ni har haft en trevlig påsk! Vi är igång igen med arbetet och det är kul att alla är friska och utvilade!

Tiderna för utvecklingssamtal har gått ut och många har redan bokat. Ni som inte har bokat, gå in och boka en tid som passar.

Nästa vecka ska vi börja odla saker och vi vill därför be er att skicka med ett tomt mjölkpaket som vi kan använda som odlingskruka.

Matematiken fortsätter med subtraktion och vi repeterar lite från före lovet. Vi har också börjat prata om att räkna ut helheten och problemlösning.

I svenskan har vi fortsatt att arbeta med Robins arbetsbok och vi har också skrivit en kortare berättelse där eleverna har fokuserat på enkel meningsbyggnad, stavning och interpunktion.

I NO har vi lärt oss om planeten Saturnus (fysik) och vi har också börjat prata om vad växter behöver för att kunna växa (biologi). Nästa vecka ska vi odla tomater.

I SO jobbar vi vidare med värdegrundsfrågor och vi har börjat prata om vad mobbning är och varför det är så viktigt att man vågar säga till om man själv eller någon annan råkar ut för det. Veckan före lovet pratade vi om att våga säga ifrån när något är fel, och det går hand i hand med det vi har pratat om den här veckan.

I engelskan har vi läst enklare texter och svarat på frågor om djur.

Ha en trevlig helg!

/ Klas, Eva, Therese och Hanna

Nästa vecka:

Måndag: Läxboken tillbaka till skolan.

Tisdag: Idrott, läxbok hem.

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristihimmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.