Åk 2, v.15

Hej på er!

Ännu en vecka har gått och som vanligt har vi hunnit med en hel del!

I svenskan har klassen arbetat med Robinboken tillsammans med Johan och Filippa. Där var fokus en boks delar och begrepp såsom illustratör, författare och förlag osv. Vi har påbörjat att genomföra Legi Lexi-tester och Skolverkets bedömningsstöd. Det kommer vi fortsätta med ett par veckor framöver. Vi läser vidare enligt vårt läsprojekt med 10-15 minuters läsning av nonsensord varje morgon. Nu börjar eleverna få in rutinen och jag upplever att många redan fått lite bättre flyt och hastighet. Härligt! 🙂

I matematiken har vi arbetat med algebra och likhetstecken betydelse. Vi har jämfört tal,  likheter, olikheter och arbetat med addition, subtraktion och multiplikation. För de som inte har gjort veckans läxa på Skolplus, finns den kvar att göra över helgen.

Förra veckans SO var fokus på Nordens länder och vad som anses typiskt för dessa länder. Den här veckan har det tränats på världsdelar, världshav samt en fördjupning om Europa. Eleverna lär sig fort och som vanligt är det så roligt att höra om deras erfarenheter och funderingar.

På engelskan repeterar vi ordförråd om djur, vilket vi arbetade mycket med i åk 1.  Det är ett område som många elever kan många ord men nu har vi  ett större fokus på att läsa och skriva orden. Vi har dessutom läst lite i engelska småböcker .

Det är snart dags för utvecklingssamtal och som förra gången kommer jag att lägga ut tider på IST som ni själva kan välja och boka. Håll utkik!

Tiden går fort och v.17 kommer pedagogerna från Kulturskolan igen för en sista träning inför Tvåornas kör. Passa på att träna extra hemma så att alla sånger och rörelser verkligen sitter. Här hittar ni låtarna.

Hoppas ni alla får en fin helg!

Tisdag:
*Läsläxa  kapitel 24, läsebok + läxbok (v.17 skrivläxa i stor blå bok, ingen läsläxa)
Onsdag:
*Simning: Ta med badkläder och handduk