Åk 3, v.15

Här kommer lite av vad vi gjort under veckan:

Svenska: Vi började veckan med NP. Eleverna fick läsa en faktatext och därefter kryssa i påståenden som de ansåg stämde med vad de läst. Det var både påståenden där svaret går att hitta direkt i texten och påståenden där de behöver lägga ihop information för att få fram sitt svar. På tisdagen repeterade vi innehållet i faktatexten och därefter fick de skriva sin faktatext utifrån ett visst antal stödord.

Eleverna har nu avslutat intensivläsningsperioden. Så häftigt att se hur de ökat sin avkodningsförmåga. Alla har ökat i antal ord de läser på en minut.

Vi har även hunnit med att läsa lite i skåpsböckerna, arbeta med ng-ljudet samt fördjupat oss i olika fabler.

Matematik: Eleverna gjorde sitt andra skriftliga NP i matematik. Det var blandade känslor efteråt. Vi har under veckan arbetat med uppställningar där vi haft fokus på subtraktion. Flera tycker det är extra knepigt med växling. I uppställningar är det viktigt att skriva siffrorna på rätt position.

På torsdagar har vi mattestationer. Eleverna är uppdelade i tre grupper: täljaren, nämnaren och kvoten. I dessa stationer fick de denna gång arbeta med problemlösning med Evelina, multiplikation med Linnea och positionssystemet med Emma. I läxa till onsdag har eleverna några repetitionsuppgifter om positionssystemet, huvudräkning och problemlösning.

Hoppas ni får en fin helg! Hälsningar Evelina, Emma och Johan

Vecka 16: