Åk 5, v15

Denna vecka har vi avslutat vårt arbete med nedbrytande och uppbyggande krafter och den 22 april är det dags för en kunskapskoll på detta område. Eleverna har ett texthäfte och genomgångar på Teams som de behöver använda hemma för att förbereda sig inför kunskapskollen.

På matten är det dags att börja jobba med geometri och vinklar. Det är många ord och uttryck som eleverna behöver kunna och de kommer att få material med sig hem för att träna på detta. Vi kommer att ha ett läxförhör på orden den 26 april.

I svenska jobbar vid en hel del med läsning. I onsdags var vår bibliotekarie hos oss och presenterade böcker skrivna av Thomas Halling som vi ska få träffa 20 maj. Fram tills dess ska eleverna hinna läsa så många av hans böcker som möjligt. Vi jobbar också med parläsning där eleverna läser högt för varandra och där vi är extra uppmärksamma på nya ord och uttryck.

Jag har förstått att det är många som inte äter frukost på morgonen. Det är svårt att få energin att räcka hela förmiddagen med en tom mage. Man får jättegärna ha med sig en macka eller något liknande att äta direkt på morgonen.

På tisdag är det dags för vår utflykt till Råshult och Tidsresan. Vi  kommer att vara ute hela dagen så det är viktigt med kläder för väder! Tyvärr verkar det bli ganska kallt och regnigt, så ordentliga kläder behövs. Eleverna kan ha med sig en väska med något ombytesplagg om de vill. Skolan har med varsin macka till eleverna och om de vill ha något att dricka får de ta med sig en flaska vatten. Man får inte ha med sig mobilen på bussen eller i Råshult utan den lämnas på skolan eller hemma. Vi räknar med att vara tillbaka på skolan strax efter kl 2.

Trevlig helg!

30/5 Besöka Fenix
7/6 Lovdag
13/6 Skolavslutning

Det här inlägget postades i Åk 5, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.