Åk 6 veckoinfo v. 15

Ännu en vecka att lägga till handlingarna, och den har varit intensiv för eleverna eftersom vi har tränat allt vad vi kan inför de nationella proven de kommande två veckorna.

Och apropå det så har klassen nu fått veta sitt totalresultat på de nationella i svenska. Ni föräldrar kommer att få möjlighet att titta på dem på utvecklingssamtalen.

I veckan har ni ju också fått mail om den kommande klassresan. Utöver vad jag skrev där så vill jag bara tillägga att det är en fröjd att vara lärare i en klass där det finns ett sådant engagemang bland er föräldrar både när det gäller elevernas skolgång och att hjälpa till vid utflykter.

Lite kort om vad som hänt i lektionsväg i veckan:

På matten har vi jobbat med area- och volymberäkningar, vi har arbetat med spegling och symmetri och just nu kör vi hårt med enheter för längd, vikt, hastighet och tid och förhållandet mellan dem.

På svenskan arbetar klassen med studietekniker och precis som förra veckan så har en stor del av svenskan bytts ut mot engelska och matte.

På engelskan har vi gjort gamla nationella prov och då fokuserat på läs- och hörförståelse.

På No:n arbetar vi med vattenmiljöer och hur växter och djur har anpassat sig till ett liv i och vid vatten. Vi har också varit ute i skogen och letat vårtecken (där vi för övrigt också hittade vattenmiljöer på platser där jag inte trodde det fanns…).

På tekniken har vi fortsatt med ritningslära och elevernas egendesignade enplanshus, ett projekt som vi nu börjar ana slutet på.

Den kommande veckan är det som sagt nationella prov i engelska på onsdag och fredag. Eleverna får gärna ha med sig fika om de vill. Dessutom kommer deras nya mentorer från Linnéskolan och hälsar på på fredag. Förra gången berättade de om sig själva och nu är deras fokus att lära känna eleverna.

Vidare så bad Sofie mig att meddela att det är läxförhör i hemkunskap nu på måndag. Det handlar om märkningar och certifieringar, matsvinn och matavfall samt avfallstrappan. Eleverna har fått olika faktablad att öva på.

Slutligen: Som jag skrev i mailet så är varorna från kaffekassan på gång. Enligt det besked jag har fått så ska de levereras i mitten eller slutet av nästa vecka. Jag hör av mig via mail när så har skett.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

V. 19-21 Utvecklingssamtal

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

24/5 Skolresa till Liseberg

31/5 Ny klassindelning meddelas vårdnadshavare via mail

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

11/6 Besök på Linnéskolan

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.