Årkurs 1 vecka 15

Tiderna för utvecklingssamtal är publicerade och nästan alla har bokat, bra! Veckans läxa är att läsa ”Robin” och svara på frågor. Dessutom har vi en skrivläxa istället för matematik för att lägga ännu större fokus på skrivandet fram till sommarlovet.

Nästa vecka får vi en praktikant från Barn- och fritidsprogrammet som kommer att vara med oss under några veckor. Hon heter Inez och ser verkligen fram emot att träffa eleverna här på Ryfors. 😊

I matematiken fortsätter vi med olika typer av problemlösning. Nästa vecka kommer vi att börja ett nytt kapitel om multiplikation och division.

I svenskan fortsätter vi att skriva korta enkla berättelser baserat på bilder. Eleverna kan skriva vad de ser på bilden eller välja att skriva en berättelse inspirerad av bilden. (Klas grupp har besökt biblioteket och lånat böcker som eleverna får ta med hem. Eleverna har fått välja ganska fritt så en del böcker kanske är lite svåra i texten, men om eleverna har tyckt att de verkade spännande har de prioriterats den här gången.

I NO har vi planterat tomater och vi hoppas att vi snart får se resultat av det. Eleverna tar ett foto på sin odling varje dag som vi sedan kan titta på för att följa fröets ”resa” till att bli en stor planta.

I SO fortsätter vi att arbeta med värdegrundsfrågor, och temat den här veckan har varit om det finns saker som är ”typiskt killigt” och ”typiskt tjejigt”. Vi hade bra diskussioner om detta och vi kom fram till att även om vissa saker kan vara ovanliga så är det verkligen inte samma sak som negativt eller dåligt. Tvärtom är det bra att några vågar tänka nytt och framåt!

I engelskan har vi läst enklare texter och svarat på frågor om djur.

Ha en trevlig helg!

/ Klas, Eva, Therese och Hanna

Nästa vecka:

Måndag: Läxboken tillbaka till skolan. Klas grupp ta med låneboken.

Tisdag: Idrott, läxbok hem.

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

Kommande aktiviteter

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristihimmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.