åk 4 veckan 15

Hej

Här kommer veckans sammanfattning.

I NO har vi påbörjat området med sjöar och vattendrag och kommer att lära oss mer om vattenlevande växter och djur. Därför passar det ypperligt att i svenskan jobba med beskrivande text. Vi jobbar med uppbyggnad, innehåll och fakta.

I SO fortsätter vi arbetet med Medeltiden och fortsätter med att sammanfatta texter vi läser. Det är svårt men går framåt och detta har man otroligt stor nytta av att kunna inför fortsatta studier.

I matematiken har vi arbetat med division och det har gått riktigt bra tycker jag. De flesta har bra kläm på stora delar av multiplikationstabellen och då är ju division relativt enkelt.

I bild jobbar vi just nu med reklam och vad som lockar ögat och säljartrick. Det blir en perfekt övergång för att senare jobba med källkritik tillsammans med Tabita vår skolbibliotekarie.

Jag tror de flesta har emottagit ett litet brev från era barn och jag hoppas att ni tycker de gjort ett bra första jobb med att skriva en argumenterande text. 🙂

Det var allt för denna gång!

Hälsningar Maria och Manuela.

Här kommer lite meddelande från andra lärare:

Musik: De som var frånvarande i måndags ska se filmen ”Svensk folkmusik på 17 minuter” och göra stencilen de fått. Lämnas in på musiken 15/4.

Engelskaläxa åk. 4 till 18/4

Läxan finns på glosor.eu, sök på ”Läxa Ryfors 18 april”

cage – bur

cake – kaka

call – ringa

capital – huvudstad

card – kort

car – bil

carpet- matta

castle – slott

cat – katt

chair – stol

choose – välja

church – kyrka

clock – klocka

cold – kall

colour – färg

Så här ser nästa vecka ut:

måndag: idrott med ombyte, musikläxa för de som var borta

tisdag: idrott med ombyte

onsdag: Läsläxa kamratbedömning. Läs klasskompis berättelse och gör en kamratrespons. Ta med text och bedömning till skolan senast onsdag.

torsdag: engelska glosor

fredag: