Åk 6 veckoinfo v. 16

Då kan vi lägga ännu en vecka till handlingarna. Den här veckan har vi gjort de nationella proven i engelska och laddat för proven i matte den kommande veckan, sedan kan vi äntligen lägga detta bakom oss.

Elevernas nya mentorer på Linnéskolan skulle ha besökt oss idag, fredag. Tyvärr fick de lämna återbud p.g.a. sjukdom men de har lovat att återkomma med ett nytt datum inom kort.

Nu ska alla ha fått ut sina varor från Kaffekassan, och pengarna till klasskassan har börjat rulla in. Inför den stundande Lisebergsresan har jag köpt åkpass till samtliga elever samt inträden till medföljande vuxna. Det är återköp på dessa till tre dagar innan resan, så om någon elev måste lämna återbud innan dess (vilket jag verkligen inte hoppas) så hör av er så kan vi få pengar tillbaka.

Lite kort om vad som hänt i lektionsväg i veckan:

På matten har vi fokuserat på enheter och byten mellan olika enheter. Det är något som många elever i sexan brukar tycka är krångligt så därför har vi kört det lite extra mycket. På måndag ska eleverna få berätta vad de tycker är särskilt svårt i matte och då kör vi en repetition av det, allt för att de ska vara så bra förberedda som möjligt till onsdag och fredag.

På svenskan arbetar klassen med en faktatext om den industriella revolutionen, det är alltså en mix av svenska och SO.

På engelskan har vi, som sagt, gjort nationella prov.

NO har vi ju på tisdagar och onsdagar ihop med femmorna. I tisdags var femmorna i Råshult och i onsdags gjorde sexorna nationella, ingen NO i veckan alltså.

På tekniken har vi fortsatt med ritningslära och elevernas egendesignade enplanshus. Några är färdiga och de som inte är det får göra uppgiften klar hemma. Jag vill ha in ritningen senast torsdag morgon den kommande veckan.

Och apropå den kommande veckan är det som sagt nationella prov i matte på onsdag och fredag. Eleverna får gärna ha med sig fika om de vill.

Annika påminner om att på måndag är det dags för slutuppgift i Nedbrytande och uppbyggande krafter. Eleverna har ett texthäfte att träna utifrån och på teams finns det genomgångar och bildspel att titta på.

Nu lite information till de elever som har spanska:

Hej. Jag vill informera er om prov tisdag 23 april på kap. 7 (s. 30-31) och kap. 8 (s. 34-35). Ej låtarna. Trevlig helg! / Diana

Slutligen så hoppas jag att ni har sett Hampus inlägg i bloggen från i onsdags om vad som gäller för idrotten framöver.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

V. 19-21 Utvecklingssamtal

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

24/5 Skolresa till Liseberg

31/5 Ny klassindelning meddelas vårdnadshavare via mail

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

11/6 Besök på Linnéskolan

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.