Årskurs 1 vecka 16

Vi har haft en fin vecka tillsammans, och solen har lyst för det mesta! Även om dagarna har bjudit på sol så är det fortfarande kallt och många barn är snabba på att ta av sig jackor osv. Prata gärna lite hemma att det är lätt att bli sjuk om man klär sig lite tunt nu i början på våren. Vi vill ha alla friska och krya såklart!

I matematiken har vi börjat arbeta med multiplikation, och det gläder oss att se att eleverna är entusiastiska och tycker det är roligt!

I svenskan fortsätter vi att öva på att skriva korta, enkla berättelser för att träna på meningsuppbyggnad. Som en rolig aktivitet har eleverna även fått prova på att logga in på sina mejlkonton och skriva e-post. Föräldrar kan förvänta sig ett litet meddelande i sina inkorgar framöver om ni tittar efter 😊.

I NO ägnar vi oss åt att vårda våra växter och dokumenterar deras tillväxt med hjälp av kameran. Dessutom fortsätter vi att utforska ämnet rymden.

I SO fortsätter vi att arbeta med värdegrund och denna vecka har vi fokuserat på känslan av att bli sviken av någon och dess innebörd. Ibland är det en känsla som uppstår på grund av händelser på skolgården eller utanför skolan, och ibland är det en känsla som bara behöver diskuteras för att se saken ur ett större perspektiv. I båda fallen är det viktigt att prata om det för att gemensamt förstå vad som har hänt och lära av det.

I engelskan har vi läst enklare texter och besvarat frågor om djur.

Önskar er alla en trevlig helg! /Klas, Eva, Therese och Hanna

Nästa vecka:

Måndag: Läxorna tillbaka till skolan.

Tisdag: Idrott, läxorna hem.

Onsdag: Ta med låneböckerna om ert barn tagit hem en biblioteksbok.

Torsdag:

Fredag:

10/5 Lovdag (klämdag vid Kristi Himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdag vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen