åk 4 vecka 16

Här kommer en sammanfattning av veckan som gått.

I NO jobbar vi ju med sjöar och vattendrag och i kombination med det så har vi tagit reda på varför vissa sjöar har brunt vatten och vissa har klart vatten. Fråga gärna era barn. Vi har även gått till våtmarken vid förskolan på jakt efter grodyngel och andra vattenlevande insekter. Vi fick en rejäl jackpott tack vare några envisa barn som inte nöjde sig med att hitta några mygglarver och husmaskar. Nu har vi ett litet akvarium med några pyttesmå yngel, som vi kan följa utvecklingen från ägg till nästan färdig groda på nära håll.  Vilken ynnest att ha naturen så nära inpå knuten av skolan. Vi får dessutom följa ett tranpar på nära håll genom kikare, då de valt att ligga på ägg mitt på ängen i våtmarksområdet. Spännande!

Vi har också ett pågående projekt som heter Make it grow med odlingar med jord, utan jord och med luft på gång och just nu har de flesta majskärnor kommit upp.

I svenska jobbar vi vidare med förklarande texter och har skrivit en text om en igelkotts livscykel. Eftersom Janne hade NP med 6orna så fick det bli engelska med mig ( Maria). Därför fick de när de var klara även börja att översätta faktatexten om igelkotten till engelska. Inte helt enkelt, men väldigt utmanande och lärorikt.

I matte jobbar vi vidare med division, det går bra och framåt. Nästa vecka testar jag av kunskaperna i en mattediagnos.

I SO har vi jobbat vidare med Medeltiden. Vi vet nu när Stockholm grundades och vem som gjorde det. Vi vet också vilka olika straff man utförde för brottslingar och de var inte speciellt trevliga.

Det var allt från oss.

Trevlig helg önskar Maria och Manuela

Engelskaläxa åk. 4 till 25/4

Läxan finns på glosor.eu, sök på ”Läxa Ryfors 25 april”