Förskoleklass v 16

Den här veckan kom våren av sig. De flesta av barnen är lite förkylda och vi pratar mycket om att ta på sig rätt kläder då det fortfarande är kallt.

Vi har arbetat vidare med vårt Tema Väder – vår -djur där vi gjort färdigt våra regnbågar bl.a . De blev jättefina och barnen lade ner mycket jobb. Vi har även tittat på lite olika filmer om insekter och arbetat med att skriva olika fakta i ett häfte. Idag har vi varit ute och letat efter insekter för att se vilka olika vi kunde hitta. Vi hade med oss luppar så vi kunde se insekterna i förstoring.  Borta vi förskolan har en tranfamilj byggt bo och lagt ägg. Vi var tysta som små möss och tittade på dem i kikare.

I klassen har vi nu också fått lite husdjur i form av grodyngel. Det ska bli spännande att få se deras utveckling till små grodor. Vi släpper då tillbaka dem på samma plats som vi plockat äggen på. Barnen har ritat de olika stadierna som vi har sett på olika filmer. De har även försökt sig på att bygga grodor i plusplus vilket inte var helt enkelt.

I matte har vi jobbat med talets grannar upp till 10, 20 och för en del elever även upp till 100.

musiken sjöng vi sånger om grodor, loppan , nyckelpigan, myggan och blåsippan.

Förutom att skriva i häften har vi i svenskan även haft bokstavsbingo.

Vår nya högläsningsbok heter Varulvar i kyrkan. Det låter läskigare än vad det är =)

Nästa fredag den 26/4 är klassen bjuden till Älmhults bibliotek. Vi åker buss och vill ni att ert barn ska sitta på bilkudde så skicka med det på morgonen.

Önska er alla en trevlig helg!

Ann  Sofie  Malva

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.