åk1, veckobrev vecka 2

Veckobrev vecka 2 2020

Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola

Tack alla föräldrar som kom på föräldramötet, en bra uppslutning av er. ?

Tack till Calle, som var kvällens sekreterare. Jag skickar ut mötesprotokollet som ett eget dokument på bloggen. Längst ner i veckobrevet finns filen föräldramöte, öppna för att läsa vad vi kom fram till under mötet.

Eftersom vi bara gått i skolan tre dagar så har vi inte hunnit så mycket. På matten har vi försökt rätta gamla fel och göra de sista repetitionsuppgifterna. Vi har även hunnit jobba med tangram, pappformar som man lägger i mönster så att de föreställer olika saker. Vi har repeterat matematiska begrepp som addition, subtraktion, term + term = summa, likhetstecknet, dubbelt och hälften. Vi kommer att fortsätta repetera begrepp eftersom det är lite klurigt att komma ihåg vad alla betyder.

På svenskan har vi hunnit skriva i dagboken och rättat lite i våra arbetsböcker. Vi har haft klassråd och då bestämde vi massor om både studiedagen, övernattningen och nya regler för rasterna. Några elever har även hunnit börja skriva på en saga. På so:n har vi tittat på film om värdegrunder och pratat om hur man är en bra kompis. Vi hann även titta på den tokiga kloka ugglan och kompisproblemen. I dag gjorde vi en samarbetsövning, varje grupp försökte med hjälp av ett finger transportera ett papper från ena sidan av salen till andra sidan av salen. Klassen har tränat på att bilda olika grupper genom att få olika kort att höra ihop.

På bilden gjorde vi 2020 raketer. I raketerna skrev vi ett utvecklingsmål och en önskan. I januari 2021 kommer vi öppna dem igen för att se om vi uppnått målet och kanske fått en önskan uppfylld.

På bloggen längst ner lägger jag även ut program och packlista, till övernattningen och studiebesöksdagen. Tryck på länken så går den att öppna.

Eftersom eleverna kommer att läsa mycket i små böcker och läslistor de kommande veckorna så arbetar vi bara med ”Den magiska kulan” i skolan fram till sportlovet. När eleverna kommer hem med sin ”nya” läsebok så skulle jag vilja att ni föräldrar tog er tid att lyssna på era barn i 15 minuter när de läser högt för er. Gör det gärna lite mysig tex genom att sitta i en soffa tillsammans med ditt barn och verkligen lyssna på när hen läser högt. I en del läseböcker finns frågor i slutet på boken, dessa vill jag att eleverna ska svara på (glömde säga detta på föräldramötet). De ska svara i en rosa bok som följer med en läs-mapp i deras väskor. Läsmappen ska ”alltid (v.3-v.7)” ligga i barnens skolväska. Läsmappen ska innehålla; rosa-boken, läsebok, läs lista och lässchema.

På onsdag kommer vi att ha klassfotografering. Dessa foto kommer endast att användas i skolan och är inte något som kommer att skickas hem.

Vi längtar till riktiga vintern. Trevlig helg.

intensivläsningslappen

Studiebesök 22 januari2020

övernattning 31 januari 2020

föräldramöte den 9 januari2020

Mvh Cilla

Det här inlägget postades i Åk 1, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.