Åk 3, v.48

Hej allesammans i vinterkylan!

På matematiken har vi denna vecka börjat på geometri. När eleverna slutar åk 3 står det att de ska kunna följande inom geometri: Eleven använder och beskriver geometriska mönster och mönster i talföljder. Dessutom använder eleven grundläggande geometriska begrepp och vanliga lägesord för att beskriva geometriska objekts egenskaper, läge och inbördes relationer. Eleven använder och ger exempel på enkla proportionella samband. Eleven avbildar och, utifrån instruktioner, konstruerar enkla geometriska objekt. Eleven gör enkla mätningar, jämförelser och uppskattningar av längder, massor, volymer och tider och använder vanliga måttenheter. Så det kommer vi träna på nu framöver. Vi har repeterat geometriska figurer och tränat på att räkna ut omkrets. Matteläxan i matteportal berör både geometri och sen lägger jag in någon repetitionsuppgift från sådant vi arbetat med i höst för att de ska hålla kvar det i minnet 🙂

Nu tränar vi för fullt till lucia. För mer info se detta inlägg .  Vi har blivit tillfrågade om att komma till äldreboendet Solgården och lussa för de som bor där. Tanken är att vi åker dit i våra bilar (Evelina, Sandra, rektor Charlotta) under skoltid den 13/12. Mer info kommer.

Just nu under engelskan repeterar vi olika klädersplagg och fyller på ordförrådet med fler plagg som vi inte redan har pratat om under åk 2. Vi har lyssnat på en dialog från boken och kollat på en kort film från UR som heter pick a colour (clothes).

I svenskan har eleverna i grupper fått öva på att skriva en instruerande text. Vissa tyckte att det var lite klurigt att få med både en punktlista över vad man behöver och sen skriva steg för steg instruktionerna i rätt ordning så att de blev tydliga men alla samarbetade fantastiskt bra och alla fick ihop en bra text. Efter att alla var klara fick de läsa upp texten för resten av klassen och man fick gissa på vad det var för något gruppen hade beskrivit. Hur man bygger en snögubbe, tänder en adventsljusstake, sätter ihop ett pepparkakshus är några exempel på vad vi fick höra om.

Den 7/12 slår vi ihop två firanden till ett, nämligen att Ryfors skola fyller 70 år och Nobeldagen. Vi kommer bland annat få författarbesök, ha olika aktiviteter i alla klassrum på skolan och galamiddag i matsalen. Eleverna får gärna om de vill klä sig i något de känner sig extra fina i denna dag.

Vi vill även tipsa om att 5/12 anordnar föräldraföreningen det traditionella ”Hur många tomtar finns det i skogen” på skolan med start kl.18. Kom och leta tomtar, åk modern släde, umgås och ät korv. För mer info, se detta inlägg.

Sista skoldagen innan jullovet är den 21 december. Eleverna går till kl 9.50 och skolbussarna avgår kl 10.00. Skicka ett mail till Evelina eller Sandra senast 12/12 om ert barn ska till fritids, åka skolbuss eller bli hämtade den dagen så vi har koll så att alla hamnar rätt!

Trevlig helg//Sandra, Evelina och Johan

Vecka 49:

• Måndag: Idrott, inlämning av svenskläxa
  • Tisdag
  • Onsdag: Matteläxa i matteportal
  • Torsdag: Fira skolans 70-årsjubileum och Nobeldag
  • Fredag:

Kommande aktiviteter:

• v.48-50 utvecklingssamtal
  • 5/12 Föräldraföreningen anordnar ”Hur många tomtar…
  • 7/12 firar vi 70-årsjubileum och Nobeldagen
  • 12/12 Meddela om ert barn är på fritids, åker buss eller blir hämtat på julavslutningen
  • 13/12 Luciafirande på morgonen, start kl.8.15
  • 15/12 Åka till Växjö och Musikhjälpen (mer info kommer)
  • 21/12 Julavslutning
  • 8/1 Stängningsdag fritids
  • 10/1 Skolan börjar igen

Mellan 11/3-24 och 17/5-24 har åk 3 nationella prov. Under denna period beviljas ingen ledighet.